Hogere aankoopfrequentie

Laat een klant niet weglopen

Het gebruiken van middelen om een hogere koopfrequentie uit je klanten te halen is de laatste stap om jouw klant ook klant te laten blijven en ook een fan van jou te maken. De kopers moeten getriggerd worden om bij jou terug te komen, te blijven kopen en dat het liefst zo vaak mogelijk. Om aankoopfrequentie/retentie te verhogen spelen fans, ambassadeurschap en loyaliteit een grote rol: fans komen namelijk bij je terug, en ambassadeurs brengen ook nog eens hun netwerk met zich mee. Een dubbele win dus! Daardoor is het zeker de moeite waard om extra aandacht te steken in het verhogen van de aankoopfrequentie en loyaliteit van jouw huidige klanten.

Hoe herken je of je huidige situatie te verbeteren is met verhogen van de aankoopfrequentie?

  • (Te) lage loyaliteit, tevredemheid, ambassadeurschap of interactie met klanten
  • Gemiddeld aantal bestellingen per klant (te) laag
  • (Te) weinig exclusieve leden/klanten activiteiten of spaarprogramma’s

Meer aankopen genereren?

De middelen om een hogere aankoopfrequentie te realiseren is door loyaliteit, ambassadeurschap en terugkerendheid te wekken. Het houden van een gezonde aankoopfrequentie is de laatste fase van een marketingfunnel en is misschien wel de meest onderbelichte rol binnen het hele geheel. Het gaat om het koesteren en verbeteren van bestaande relaties. Dit kan gericht zijn op bestaande klanten of ambassadeurs, maar ook op leads. Ook is het werven van nieuwe klanten vaak duurder en tijdrovender dan het behouden van de huidige klanten en hen goed te bedienen.

Waar we met het verhogen van de orderwaarde focussen op de verkoop van zo veel mogelijk in eenzelfde aankoop, ligt de focus in deze stap met campagnes voornamelijk op het gedeelte van retentie, klanttevredenheid, binding en loyaliteit, en hopelijk daarmee ook het verkrijgen van extra klanten via het netwerk van de huidige klanten. Dit kan door jouw klanten bovengemiddeld tevreden te krijgen en hen daar vandaan te stimuleren om opnieuw een aankoop te doen, en hopelijk hun connecties van jou op de hoogte te brengen. Zo ben je niet alleen voor een langere termijn van toegevoegde waarde voor jouw klant, maar ook voor hun netwerk.

Middelen die ingezet kunnen worden voor het krijgen van een hogere aankoopfrequentie zijn:

  • Google advertenties (SEA)
  • Social media advertenties (Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • Social media berichten (Facebook, LinkedIn, Instagram) >> contentmarketing
  • Retargeting social media advertenties (Facebook, LinkedIn, Instagram)
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Emailmarketing (funnels & nieuwsbrieven)

Met deze middelen kan je vervolgens onder je huidige klanten de tevredenheid verbeteren, de loyaliteit verhogen en daarmee een positieve impact maken op de hoeveelheid herhaalaankopen. Met het stimuleren tot een hogere aankoopfrequentie zorg je niet alleen dat je je klant (en hun netwerk) maximaal van dienst bent, maar ook zorgt het voor een toename van jouw omzet. En natuurlijk is het verhogen van deze twee punten datgene wat je graag wilt.

Ben jij benieuwd welke marketingmiddelen voor jou het beste zijn om een hogere aankoopfrequentie bij jouw klanten te realiseren? Kijk dan vooral verder op onze website of neem contact met ons op. Wij helpen je graag!